Jak skonstruowane są osie hamowane do przyczep?
Jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu jest sprawny układ hamulcowy. To od niego w dużej mierze zależy bezpieczeństwo jazdy, dlatego też musi być on sprawny oraz dostosowany do rodzaju pojazdu. Duże znaczenie ma on w przyczepkach, które na ogół muszą sobie radzić ze sporym obciążeniem. Z tego powodu wyposażone są w liczne podzespoły usprawniające pracę całego układu. Jednym z nich są osie hamowane. Dowiedz się, jak są skonstruowane.
Osie hamowane – co to takiego?
Osie to ważny element przyczepy, który odpowiada za tłumienie drgań, ułatwia hamowanie, a także umożliwia łatwiejsze pokonywanie zakrętów. Wśród kilku rodzajów osi do przyczepek samochodowych, ważne miejsce zajmują osie hamowane. Wyposażone są one w specjalne mechanizmy, które podczas manewru cofania zapobiegają hamowaniu kół. Mają one zastosowanie w przyczepach różnego rodzaju i charakteryzują się licznymi zaletami. Zapewniają wyższy komfort jazdy dzięki dużym strzałkom ugięcia, miękkiej amortyzacji oraz dobremu tłumieniu drgań własnych. Dzięki nim zwiększa się kontakt z nawierzchnią, a także dochodzi do szybkiej stabilizacja przyczepy. Obecność osi hamowania sprawia, że przyczepa optymalnie zachowuje się podczas jazdy, co przekłada się na wysoki komfort jazdy, lepszą skuteczność hamowania, a także delikatny i bezpieczny transport.
Rodzaje osi hamowanych do przyczep
Osie hamowane do przyczep od sprawdzonych producentów zbudowane są w oparciu o dwie technologie. Pierwsze z nich to osie na sześciokątnym korpusie i trzech wałkach gumowych. Składają się na nie: dźwignia wahacza odkuwana lub skorupowa, mechanizm hamujący, wspornik osi, sześciokątny korpus osi, trzy wałki gumowe, trójkątna rura wewnętrzna. Drugi rodzaj to osie z kwadratowym korpusem. Charakteryzują się one tym, że profil wewnętrzny odwrócony jest o 45 stopni względem korpusu osi i zamocowany w sposób elastyczny za pomocą czterech wałków gumowych. Do profilu wewnętrznego przymocowana jest dźwignia wahacza połączonego z piastobębnem, do którego przymocowane jest koło. Taka budowa powoduje elastyczne odkształcenie wałków. Zaletą tych osi jest niezależne zawieszenie kół oraz stałe prowadzenie koła.
Osie podczas jazdy dopasowują się do zawieszenie obciążonego i nieobciążonego – wyjaśnia przedstawiciel sklepu z częściami do przyczepek samochodowych. Mogą być one skonstruowane w oparciu o mechanizmy hamujące skrętne lub spawane. Oprócz zwykłych osi hamujących, można się także spotkać z osiami specjalnego przeznaczenia.
Do osi specjalnego przeznaczenia należą: osie obniżane podczas jazdy, osie hamowane z napędem, osie hamowane do hydraulicznego przeniesienia hamowania oraz półosie hamowane. Na szczególną uwagę zasługują osie hamowane z napędem, które sprawiają, że nie jest wymagane połączenie wału odbioru mocy z pojazdem ciągnionym. Można się także spotkać z osiami pojedynczymi i tandemami, które różnią się od siebie nośnością, profilem osi oraz mechanizmem hamującym.
Podsumowując, osie hamowane do przyczep zapewniają bardziej komfortową i bezpieczną jazdę i lepszą amortyzację. Dzięki temu przewożone ładunki nie są nadmiernie narażone na uszkodzenia, a zawieszenie przyczepy ma znacznie dłuższą żywotność.